onsdag 8 januari 2014

Tankar på det nya året


Nu är alla helger över, ett nytt år har börjat, och jag tänker att jag ska börja ta tag i min släktforskning på allvar igen. Men på något konstigt sätt blir det mindre och mindre tid. Det är frustrerande, för det är ju detta jag verkligen vill göra. Jag gissar att det är så att mitt tempo sjunker mer och mer ju äldre jag blir, och då tar väl de vardagliga sysslorna med städning, inköp och matlagning större andel av tiden. Det känns inte som om man har oceaner av tid, bara för att man är pensionär.

Jul-och nyårshelgerna har i alla fall inneburit att den årliga uppdateringen av hemsidan har ägt rum. Det har nästan blivit en tradition, att detta ska göras, när vi ändå träffas kring helgerna, och jag har tillgång till min webmaster Karin. Själv är jag tyvärr totalt bortkommen när det gäller så komplicerade saker. Uppdateringen innebär framför allt att det gamla släktregistret byts ut mot ett nytt och aktuellt, som innehåller ändringar och nya tillkomna personer under året. Jag är nu uppe i ca 3100 personer, en ökning med ca 300 sedan föregående år. En stor del av dessa tillhör den nyupptäckta Odhelius-grenen, men i början av året tillkom också en del på farfars sida i Ödenäs med flera socknar kring Alingsås. Jag har också gått igenom länkar och litteraturlista, och gjort lite ändringar. Hela sidan börjar vara lite föråldrad, säger min webmaster, så kanske måste det till en lite mer genomgripande omarbetning så småningom.

Jag tänker nu gå vidare en bit på spåret bakåt, från Thore Odhelius och hustrun Brita Salenius. Ja, det blir väl egentligen två spår, som delar sig i ännu fler. Jag går nog så långt jag kan där. Sedan har jag planerat att gå igenom mormor Jenny Westrings hela släktregister och komplettera uppgifter som fattas. Det är nu drygt sex år sedan jag började med detta, och då hade jag bara tillgång till genline, och det fanns inte alls så sena böcker fotograferade, som det finns nu. Jag tror att Arkiv Digital kan bjuda på bättre förutsättningar, och framför allt kan jag nu få tillgång till bouppteckningar, som inte fanns tillgängliga när jag började. Jag kan nog hålla på hur länge som helst med denna gren som gäller mormor. Samtidigt som det är roligt, så är det frustrerande, eftersom jag vet att det finns mycket ogjort på de andra grenarna. Det stressar mig att jag aldrig kommer att bli färdig. Tänk om man åtminstone vore 10 år yngre!

Ja, så går mina tankar så här i början av det nya året. Snart har väl även detta år rusat iväg, och det är dags för en ny uppdatering. Något ska jag säkert ha hunnit göra, tills dess.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar