måndag 13 januari 2014

Projekt antavlor



Jag har vid många tillfällen funderat över problemet antavlor, eller släkttavlor. Det finns  ju många olika modeller och idéer till sådana, men det har ändå inte gått att hitta den perfekta lösningen. Man skulle vilja ha en tavla som är både innehållsrik och informativ, men samtidigt dekorativ. Jag har läst om släktforskare som gjort tapeter av antavlor, eller haft jätterullar med handskrivna rutor som innehåller flera tusen personer. Nu till jul fick jag lust att göra några enkla presenter i form av antavlor, mest bara lite för skojs skull. Jag släppte tanken på tapeter eller jätterullar, och fastnade för att i stället göra något väldigt enkelt, som i alla fall kunde bli av. Jag hittade en gratismall på nätet (MittSläktträd.nu) som såg trevlig ut. Där rymdes visserligen bara sex generationer, inklusive mig själv, men det kan ju faktiskt räcka. Ska man ha med mer, så blir det gärna rörigt och smått, och inte så dekorativt. Man kan ju senare komplettera med ytterligare någon tavla, om det är någon gren som man har många fler generationer på. Det jag själv tyckte var roligt med denna tavla var att se den geografiska fördelningen av anorna. När man jobbar med en gren i taget, så glömmer man lätt helheten, hela den blandning av orter och landsändar som ens gener kommer ifrån. På min egen tavla ser jag nu överst till vänster orterna runt Alingsås. Där nedanför ligger Horred med omnejd, och längst ner till vänster har vi Marstrand. Till höger finns överst Skepplanda, lite längre ner Skara och Mariestad, och längst ner Tunge, som är i trakten av Lilla Edet vid Göta Älv.

I all sin enkelhet var detta ett roligt projekt. Döttrarna fick två tavlor var, en med mina anor och en med sin fars. För barnbarnen kan man ju sedan komplettera med deras resp fäders antavlor. Men visst finns väl fortfarande drömmen om den där stora jättetavlan. Kanske hittar jag någon modell för den så småningom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar