torsdag 29 januari 2009

Vagnmakare Emmich, m m

Det har varit en turbulent vecka. Just som jag skrivit här om Carl Rickard Hillbergs ättlingar, så kom jag i kontakt med en annan släktforskare. Det visade sig att hon hade en komplett kartläggning av dessa ättlingar ända till nutid. Och de är verkligen många! Det visade sig att det tydligen var ett släktdrag att få många barn. Jag förstår nu varför det finns så många Hillberg i Rönnäng. Jag håller på att föra in dessa personer i mitt släktregister, trots att jag inte själv forskat fram dem. Källan får tills vidare vara den här andra släktforskaren, tills jag hinner kolla uppgifterna själv. Men jag upptäckte att det är fruktansvärt tråkigt att bara sitta och skriva in uppgifter som någon annan tagit fram. Jag orkade inte färdigt, får ta det lite i småportioner. Men nu har jag kommit såpass långt att jag kan börja skriva ut Abraham Hillbergs familj, och hans personakt, till min pärm över morfar.

Det andra som uppfyllt veckan är att jag tillsammans med min dotter tagit ett steg över till mormors släkt, där mycket återstår. Mormor hade en anfader Christian Emmich, vagnmakare i Göteborg på 1700-talet. Vi skulle så oerhört gärna vilja veta hans ursprung. Vi funderar över om han kan ha invandrat från Tyskland eller Holland. En muntlig tradition i familjen säger att vi ska ha anor i Holland. Men det kan ju också ha varit någon tidigare generation som invandrat. Vi tycker namnet tyder på ett ursprung utanför Sverige, och familjen återfinns i Christine tyska församling i Göteborg. Vi har kommit fram till att efternamnet kan stavas på olika sätt, Emmich, Emeke, Ömeke, Ömke, Ömchken m fl varianter. Teorierna om denna mans utsprung är många och mer eller mindre fantasirika, men fakta lyser med sin frånvaro än så länge. Vi jobbar vidare på detta.

Det tredje turbulenta som hände i veckan är att jag fick virus i datorn, vilket aldrig hänt mig tidigare. Detta var förenat med stor frustration och vanmakt. Med hjälp av ovannämnda dotter hittade jag till en sida på nätet där just detta virus beskrevs, och där fanns även hjälp att få för att rensa ut detsamma från datorn. Jag laddade hem en fil, och lät den jobba i datorn, och otroligt nog verkar det som om denna behandling lyckades. En massa skräp rensades bort, jag fick besked om att datorn var återställd, och allt verkar frid och fröjd igen. Men en hel dag åtgick till detta, och det var ingen rolig dag.

Bilden som jag bifogat här föreställer en huvudbonad som finns på Göteborgs Stadsmuseum. Den har tillhört ovannämnde Emmichs dotter Birgitta Emmich, gift Westring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar