Jag har nu
under några veckors tid suttit försjunken i mönstringsliggarna som förts vid
Sjömanshuset i Göteborg, och är tillgängliga för mig via Arkiv Digital, för att fortsätta lära känna min mormors far Fredrik Westring. Jag råkade
få kontakt med en annan släktforskare, vars släkting också var sjöman, och
tycks ha gjort några resor på samma båt som Fredrik Westring. Det var så jag
blev inspirerad att stifta närmare bekantskap med dessa dokument, och började
förstå vad som fanns i dem. Således har jag nu en troligen ganska komplett
lista över Fredriks på- och avmönstringar under åren 1878 – 1895.
Vad det
innebär att vara påmönstrad på en båt, har jag också kommit att fundera över.
Jag har nog tidigare trott att man mönstrade på båten i stort sett när den
avseglade, och mönstrade av när den kom tillbaka till hemmahamnen. Numera tror
jag att detta är en sanning med viss modifikation. Mönstringstiden är nog mera
att anse som en tidsbegränsad anställning på fartyget, oavsett om det är till
sjöss eller ligger i hamn. Detta måste vara förklaringen till att Fredrik och
Albertina gifte sig i Karl Johans församling, under en period då han faktiskt
var påmönstrad på en båt. Då tänker jag att båten kommer i hamn i Göteborg,
efter en resa till England, men att det då kanske fortsatt finns mycket arbete
att göra, lossning, underhållsarbete och liknande, men att det kanske är
möjligt att gå i land för att gifta sig. Detta bygger
på en del antaganden från min sida, och jag tycker det är svårt att få
glasklara svar, via Google eller böcker.
Mellan åren 1878 (ev. tidigare) och 1880 är Fredrik matros på ångfartyget Frithiof, som huvudsakligen går till England och Skottland, under befälhavaren Carl Christian Barchman. Under dessa år gör han fem resor med Frithiof. Under den sista av dessa är det en ny befälhavare, Carl Josef Rhodin. Det är också under denna sista mönstringsperiod på Frithiof, som Fredrik och Albertina gifter sig. De gifter sig i oktober 1880 och han mönstrar sedan av i december.
Efter dessa
resor med Frithiof finner man i fortsättningen Fredrik på ångfartyget Tyr, som
också huvudsakligen går till England och Skottland, med några undantag. Han
mönstrar på denna båt första gången i början av 1882, och sedan gör han tolv
resor med den, under åren fram till och med 1895. På de första två är
befälhavaren Rudolf August Barchman, troligen en släkting till den förste
Barchman på Frithiof. Därefter är Magnus Gustaf Prytz befälhavare på alla de
övriga resorna utom den sista, som går med Frans Gustaf Sandström som
befälhavare. Under resorna med Tyr är Fredrik mönstrad som matros, båtsman och
timmerman. Han har haft ett gott uppförande, och lönen har med tiden stigit
från 40 till 53 kronor per månad.
Om man ska
gå efter mönstringsliggarna vid Sjömanshuset i Göteborg, så har Fredrik gjort
två längre uppehåll i sin verksamhet som sjöman. Det gäller dels större delen
av 1881, och dels större delen av 1884. Förutom dessa är det mycket korta
uppehåll mellan mönstringarna, och ibland sker avmönstring och ny påmönstring
samma dag.
Efter denna genomgång känner jag plötsligt att Fredrik Westring träder fram som en tydligare figur, än som varit fallet tidigare. Han har för mig nästan bara varit ”sjömannen som försvann”. Nu kan jag ju göra mig en bild av hans yrkesliv, och hans troligen mestadels korta visiter i land hos hustru och barn. Om man utgår från att Albertina varit honom trogen, så har han även lyckats avla 6 barn, mellan sina resor. Dessa fick nog Albertina dra försorg om på egen hand. Han kan knappast ha lärt känna sina barn, om man ändå utgår från att mönstringstiden till större delen bestod av resor till England eller Skottland.
Efter 1895 hittar jag inga nya påmönstringar av Fredrik Westring, på fartyg som avgår från Göteborg. På något sätt har han nog ändå tagit sig iväg. Vart han tog vägen är fortfarande ett mysterium, men teorier finns. Jag tänker återkomma till dessa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar