söndag 23 september 2012

Kammarmusiker Bror Axel Johansson



  I dag har jag bläddrat runt i församlingsboken för Kungliga Hovförsamlingen i Stockholm. Visserligen bara digitalt, men i alla fall. Den boken har tre avdelningar: "Den kungliga familjen", "Familjer och ogifta män" samt "Ogifta fruntimmer". Jag har aldrig tidigare reflekterat över att den kungliga familjen står med i församlingsboken. Det var lite märkligt att läsa titlarna "Konung" och "Drottning".

Anledningen till att jag hamnade där, är en av mina sexmänningar bland Bryngel Anderssons ättlingar, Bror Axel Johansson. Fadern till Bror Axel var Johan Petter Andersson, född 1848 i Hemsjö. Denne Johan Petter gjorde som den Anton Andersson jag tidigare berättat om, dvs han flyttade norrut, och gifte sig till en gård. I detta fallet rörde det sig om en gård i By församling i södra Dalarna. Även i detta fallet undrar jag ju en hel del kring vad som förde honom dit, och hur han kommit i kontakt med kvinnan han gifte sig med. De gifte sig i alla fall 1876, och året därpå föddes två tvillingpojkar som båda överlevde. Båda dessa dog ogifta på föräldragården i ganska hög ålder. Ytterligare en son föddes 1879, och slutligen Bror Axel 1885. Denna sista förlossning slutade olyckligt, eftersom modern dog i barnsäng då gossen var 9 dagar gammal. Någon lyckades uppenbarligen hålla barnet vid liv, han levde till 63 års ålder. Fadern gifte om sig redan efter något år, och troligen togs de moderlösa barnen väl om hand.

När det gäller Bror Axel, så flyttade han alltså till Kungliga Hovförsamlingen 1909 som kammarmusiker! Jag blir lite överraskad av detta. En bondson från Dalarna blir kammarmusiker i Stockholm, det kan inte ha varit vanligt vid den tiden. Jag blir nyfiken på så mycket: Vilket instrument spelade han? I vilken orkester? Hur började detta, hemma i Dalarna? Bror Axel gifte sig 1912 med Anni Eugenia från Foss församling i Bohuslän. Hur träffade han henne? Paret utflyttade 1914 till Amerika, och inga barn verkar dittills ha fötts i familjen. Sedan vet jag absolut ingenting om dem, mer än att båda dör i Göteborg, Bror Axel 1948 och hustrun Anni 1977. Båda är gravsatta i Horndal, By församling i Dalarna. Det är ju fullt möjligt att han arbetat som musiker i Göteborg. Kan det finnas något sätt att luska reda på detta?


Och här står Bror Axel i samma bok som Kung Gustaf, dock i avdelning nummer två, Familjer och ogifta män.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar