torsdag 15 oktober 2009

Det fanns register!

Ibland är det verkligen slumpartat om man lyckas komma vidare eller inte, på personer och släktgrenar. De här syskonen Hillberg, morfars morfar Abraham, Maria Wilhelmina Fager etc, de hade även en bror, Johan Otto Hillberg. Han var yngst i syskonskaran, född 1828. Det uppgavs att han flyttade till Göteborg 1847, och jag hittade honom inte i några inflyttningslängder där, så jag hade egentligen tänkt lämna honom åt sitt öde, tills vidare. Men då kom slumpen in i sista ögonblicket. Jag satt med Domkyrkoförsamlingens böcker framme, och fick plötsligt syn på rubriken "Register". Jag tror att jag egentligen hört talas om dessa register, men liksom inte tagit till mig riktigt vad det var. Det var då bl a register över husförhörslängderna i Domkyrkoförsamligen, uppställda i bokstavsordning, och med angivande av i vilken bok och på vilken sida man kunde hitta personen. När jag letade på H, så fanns ju Johan Otto Hillberg där! Därmed rullades hela hans historia upp. Tänk om jag hade missat den!Johan Otto hade ett rätt så rörigt privatliv. Han dyker alltså upp i Göteborgs Domkyrkoförsamling 1849 som kakelugnsmakarlärling, och blir så småningom gesäll. Resten har jag skrivit samman i ett särskilt dokument som får hamna i ett eget inlägg här.

Poängen just nu är detta med slumpen, och när det är läge att ge upp eller ej. Man tycker ibland att man verkligen uttömt alla möjligheter och letat precis överallt. Ändå, säkert i hälften av fallen där jag tänkt så, så har jag ändå kommit vidare på ett eller annat sätt. I detta fall blev det med hjälp av Arkiv Digitals register över hurförhörslängderna i Göteborgs Domkyrkoförsamling. Ett fantastiskt hjälpmedel som jag nu kommer att utnyttja mera flitigt i fortsättningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar