fredag 10 maj 2019

Pappersarbete


Man kan ju undra om den här släktforskaren gått i ide under vintermånaderna, eller vad som händer. Och kanske är det på sätt och vis så. I så fall är idet fyllt av en dator med Arkiv Digital och alla andra digitala nyttigheter som en släktforskare behöver. Där kryper släktforskaren in i januari och börjar kika ut i maj.

Det är stimulerande med variation, och på släktforskningsområdet finns det en del olika saker som man kan gräva ner sig i, vid olika tidpunkter. Vissa tider har jag grävt ner mig i de allra äldsta släktrötterna, och roats av det detektivarbete som detta innebär. Vid andra tidpunkter har jag nästan fanatiskt följt anorna på alla grenar framåt i tiden, och därvid mött otaliga intressanta människoöden. Just den här vintern fick jag för mig att göra något jag länge planerat. Pärmarna med pappersutskrifter börjar bli gamla, och mycket är ofullständigt. Om man skulle gå igenom dessa, tänkte jag, och renovera innehållet, flik efter flik i pärmarna. Jag tog fram farmors pärm och satte igång.

Man kan lugnt säga att detta var mera tidsödande än jag tänkt mig! Efter 3-4 månaders arbete har jag hunnit till flik 4. Där finns farmors fars föräldrar, och deras efterkommande. Dessa farmors fars föräldrar var Lars Berndtsson och Britta Jonasdotter i Skepplanda. Det som fanns i pärmen om dessa båda och deras ättlingar var nu 11 år gammalt. På dessa år har det skett en helt fantastisk utveckling vad gäller digitala hjälpmedel för släktforskare. En bror till Lars Berndtsson, som jag då fick lämna som ett frågetecken, med den enda uppgiften att han gift sig i Halmstad, hittade jag nu snabbt i den nya Sveriges dödbok. Därifrån kunde jag följa honom bakåt, och kartlägga hela hans liv och hans familj. Flera liknande exempel fick jag uppleva. Med tanke på min fanatiska lust att följa alla grenar framåt, så tog ju detta sin tid. Förutom den nya dödboken har jag nu tillgång till Arkiv Digitals alla nya register, som jag inte förstår att man kunnat vara utan så länge. Det har blivit en ny släktforskarvärld på dessa 11 år. 

Här är den gamla och nya versionen av Lars Berndtssons familj


Britta Jonasdotters familj var minst lika ofullständig. Hennes bror Arvid flyttade tidigt till Norrköping, och de flesta av hans ättlingar finns däromkring. När jag kom till Arvids yngsta barn, dottern Klara Sofia, så visade det sig att hon utvandrat till Amerika, med man och tre söner. Jag kunde följa dem via Familysearch (också en bra källa!). De slog sig ner i Brooklyn, New York och blev kvar där. De fick ytterligare ett barn, en dotter, i det nya landet. 

...och här har vi gammal version av Britta Jonasdotters familj, med lite kladdanteckningar under arbetets gång, samt den nya


Nu är jag redo att kasta mig över nästa flik. Om ett antal år kanske jag blir klar med farmors pärm. Sedan återstår bara tre andra. Man får hoppas på ett långt liv. Trösten är ju, att jag inte alls är tvungen att göra likadant med alla pärmar, om jag inte vill. Tröttnar jag på detta, så tar jag tag i något annat. T ex någon detektivuppgift på 1600-talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar