Jag håller
sedan en tid på att kartlägga en syskonskara, född i Mariestad och Skövde, och
vilkas morfar är den Christopher Hansson som figurerar i föregående inlägg.
Deras far är rådman och tullnär Hans Johansson, alltså svärson till Christopher.
Hans
Johansson och Annika Christophersdotter Ehrengren fick elva barn, varav
förvånande många levde till vuxen ålder. Större delen av dem spred sig också
över landet. Det har lett till mycket letande i kyrkböcker, den där tradiga
delen av släktforskning, där mycket tid ger lite utdelning. Man blir lätt lite
sömnig. Ibland ramlar man över en del annat som inte alls har med den egna
släkten att göra, och det kan vara lite uppiggande, om än många gånger
tragiskt. Vad sägs om en födelsenotis som denna, från Väckelsång1731:
”Den 5
Augusti Kl 4 om aftonen föddes åter, Gud tröste och förbarme sig öfwer oss
syndare här i Weckelsångs sochn hwaräst så många lönskaläger af kåta qwinfolk
sig tilldrager, att ett Barn i Engia soldatetorp är födt och omsijder
christnades d 15 augusti efter gudstiensten wid namn Anna. Fadren en gift
Båtzman från Carlscrona som länge i synd lefwat med denna lööskonan Johanna
Håkansdoter, som olyckligen framfödt detta sitt otidiga foster.”
(Därpå
följer uppräkning av faddrarna)
I samma bok
hittar man en s k avlösningslängd. Där återfinns inte detta par, av någon anledning,
men väl en rad andra. År 1727 hade gifta hustrun Gertrud Persdotter ihop det
med sockenskräddaren och fick sitt straff i maj året därpå. Samtidigt dömdes
även sockenskräddaren.
”D 12 maij,
gifta hustrun Giertrud Pehrsdotter i Bråten, för begångit enkelt Hoor med
sochneskräddaren Måns Persson i Botahult, efter domb, af Konga Härads Ting i
Ingelstad d 14 November 1727, att stå 3 Söndagar kyrkiopligt.”
Det framgår
att Gertrud stod på pliktpallen sina tre söndagar under maj, och sedan fick
Måns ta plats där i juni.
Detta är
bara ett exempel bland en mängd liknande, i detta syndens näste Väckelsång. Det
väcker onekligen funderingar. Trots att jag släktforskat i decennier har jag
inte stött på eller uppmärksammat dessa avlösningslängder. Det är ytterligare
en pusselbit när det gäller att försöka förstå hur det verkligen var att leva i
denna tid. Detta var vardagen. Man undrar om begreppet ”kärlek” över huvud
taget fanns. Äktenskap ingicks av praktiska och ekonomiska skäl, och alla
intimare förbindelser utanför den ramen var synd, som man blev dömd och
straffad för. Man ska nog inte skylla detta på enskilda präster, som en del
gör, utan förstå det som en del av lagen, som prästerna hade till uppgift att
följa. Prästens del av detta verkar vara att utdela straffet, själva
kyrkoplikten, att stå på pliktepallen.
Dock verkar
det lite onödigt att gå till sådana överdrifter som att beskriva stackars lilla
Annas inträde i livet, på det förfärliga sätt som prästen i Väckelsång gjorde.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar