fredag 18 september 2015

Båtsman Lars Småberg, med okänt ursprung



Nu har jag suttit i två hela dagar utan att komma någon vart. Det är vid såna tillfällen man inser att släktforskare inte är riktigt normala. Dessa två dagar har ägnats åt att söka med ljus och lykta efter födelseplats och föräldrar till Lars Småberg, mormors morfars far. Jag har inte haft minsta framgång med detta. Alla spår har varit blindspår.

Lars Småberg dyker första gången upp i samband med giftermål 1812 med Stina Persdotter från Stenkullen, Lofalla, Undenäs socken. (Det är för övrigt henne som föregående inlägg handlar om) Då står antecknat att han är båtsman och arbetar vid Göta Kanal. Det står dock inget om var han egentligen bor. Stina Persdotter föder en son några få månader efter giftermålet, och både hon och sonen bor hos hennes föräldrar fram till 1814. Vid sonens födelse antecknas föräldrarna ” Båtsmannen Lars Småberg vid Edet, Stina Pärsdotter i Stenkullen”. Jag gissar att Lars bor någonstans vid kanalen där han arbetar. År 1814 verkar familjen flytta tillsammans till Lyrestad, och där föds nästa son 1816. Fadern Lars Småberg är ”Båtsman från Skepplanda, arbetar vid Götha Canal i Sjötorp”. Från Skepplanda? Efter detta flyttar familjen till Tunge, där Lars och Stina blir kvar resten av sina liv. Lars Småberg är nu båtsman nr 20, fram till dess att han olyckligtvis gör ett besök i Göteborg tillsammans med äldste sonen Lars, i slutet av juli 1834. Just då går startskottet för en av de värsta koleraepidemierna, och det händer just i Göteborg. Sonen insjuknar först och dör den 1 augusti. Lars själv dör några veckor senare i Göteborg. Ingen av dem begravs på hemorten, utan antecknas bara döda och begravda i Göteborg till följd av kolera. Sorgligt! Stina Persdotter har nu bara sin son Per Gustaf och hans familj, och hon bor tillsammans med dem resten av sitt liv och avlider 1850.

Födelsedatum för Lars Småberg anges genomgående vara 10 oktober 1767. Ingen födelseort anges någonsin i husförhörslängden i Tunge. Jag har letat i mängder av födelseböcker i Skepplanda med omnejd, i Tunge och i Undenäs. Jag har googlat kors och tvärs och fångat upp alla små trådändar, men ingenting har lett till något. Det är som att leta efter en nål i en höstack. Nu är det fredagskväll, och jag tror att jag har gett upp att hitta Lars Småbergs ursprung. Det enda jag kan hoppas på är att han dyker upp av sig själv nånstans, eller att jag plötsligt får en snilleblixt och kommer på något jag inte prövat. Tyvärr tror jag inte något av detta händer. Men nu lämnar jag detta för lite fredagsmys.

Vigseln mellan Lars Småberg och Stina Persdotter 22 juni 1812

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar