fredag 31 oktober 2014

Fler emigranter



I förra inlägget berättade jag om den kvinna i USA, som jag hjälpte med en del forskning kring hennes familj. När detta började bli klart, hade jag fått kontakt med en annan kvinna i USA, i ungefär samma ärende.

I min forskning genom åren har jag funnit otaliga personer och familjer som emigrerat till Amerika, men enbart på sidogrenar, så jag har inte lagt ner så stor möda på att följa dem ”over there”. Familjen Hillberg, med ursprung i Marstrand, uppehöll jag mig vid i några av mina allra första blogginlägg 2009. Abraham och Sara Margareta var morföräldrar till min morfar. Namnet Hillberg dog ut på ”min” gren, eftersom Abraham Hillberg och hustrun Sara Margareta inte fick några söner som bildade familj, förutom en son, vars båda barn var barnlösa. Två döttrar till Abraham och Sara Margareta fick dock stora familjer. Dels var det yngsta dottern Ada Margareta, född 1853, och mor till min morfar. Dels var det dottern Sofia Constantia, född 1845. Sofia gifte sig med Peter Samuel Spångberg. Bland de många barnen till detta par fanns målaren Carl Alexius Spångberg, som jag lyckades följa en bit. År 2009 fanns dock inte tillgång till kyrkböcker på internet längre fram än till runt 1900, i de flesta fall. Hade man tur, kunde man sedan hitta personerna i Sveriges dödbok, och i bästa fall den vägen också hitta eventuella makar. Men när det gällde Carl Alexius och hans familj, hade det blivit alldeles stopp.

Nu dyker det alltså upp ett barnbarnsbarn till Carl Alexius Spångberg, bosatt i Texas, USA, och har massor av information om hela denna släkt, efter emigrationen. Däremot saknar hon en hel del kunskap om familjens historia i Sverige. Vi kan alltså ge varandra intressant information åt båda håll. Eftersom Carl Alexius var kusin till min morfar, så känns detta som en ”nära” släktgren, som jag är väldigt glad att få denna information om. Något som man aldrig lär få någon vetskap om, är om dessa båda kusiner kände varandra, eller åtminstone kände till varandra.

När jag nu tittar i kyrkböckerna för Fässberg (Mölndal), där jag förlorade familjen 2009, så ser jag att all information finns där om deras emigration. Carl Alexius och hustrun emigrerade 1928, och de flesta av barnen samtidigt, eller under angränsande år. Av familjens 12 barn emigrerade 10. Carl var född 1870, så han emigrerade sent i livet, och barnen var vid denna tid mellan cirka 20 och 40 år gamla. Carl Spångberg, som då hette Spongberg, avled 1963 i Malden, Middlesex, Massachusetts, USA. Anledningen till emigrationen, sent i livet, och också ganska sent i hela emigrationens historia, har jag inte fått klart för mig. Det måste jag komma ihåg att fråga min kontaktkvinna i Texas. 

Carl Alexius Spångberg, 1870 - 1963, som ung


Carl Alexius Spångberg på lite äldre dagar



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar