tisdag 8 juni 2010

Inga Cajsa Andersdotter från Öxnevalla

Jag återkommer nu till Inga Cajsa Andersdotter, som jag omnämnde i förra inlägget. År 1867, då hon är 19 år gammal, flyttar hon från Öxnevalla till Fässbergs församling, med adress Korndals pappersbruk. Hon träffar så småningom August Andersson från Götiska förbundets skola i Mölndal, och gifter sig med honom 1871. Hon flyttar då till denna skola, som även senare har adressen Roten D Mölndals Mosse. Så småningom flyttar familjen till Mölndals Västergård, och ytterligare senare till Åby Nordgården.

Inga Cajsa och August får elva barn. Första barnet, en son, dör i späd ålder, men samtliga övriga 10 lever långt upp i vuxen ålder och de flesta får stora familjer. Det är dessa jag nu försökt följa så gott det går. Jag har roat mig med att räkna deras barnbarn. Det visar sig, om jag räknat rätt, att Inga Cajsa vid sin död 1921 hade 27 levande barnbarn. Det blir ju en större skolklass! Tillsammans med de 10 barnen, och deras partners blir det en jättefamilj. Räknar jag mina egna barn, barnbarn och partners så får jag ihop det till 8. Jag försöker föreställa mig om det gick att hålla reda på alla bemärkelsedagar. Och inte kan det ju ha gått att samla alla för t ex julfirande.

Så småningom flyttade även Inga-Cajsas syster Anna Brita, född 1837, till Fässberg, tillsammans med sina båda barn Anders Johan och Emma Sofia. De flyttade dock först någon gång efter hennes makes bortgång 1875. Anders Johan fick inte några biologiska barn, men adopterade en son och hade flera fosterbarn. Emma Sofia fick i likhet med sin moster Inga Cajsa en mängd ättlingar som bidrog till att befolka Mölndal och Göteborg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar