tisdag 13 januari 2009

Välkommen till min blog om släktforskning


Här kommer jag att skriva lite om min pågående släktforskning. Jag blev intresserad av denna hobby redan för ca 25 år sedan, men efter några år blev det stopp, och andra aktiviteter tog över. Som pensionär sedan drygt ett år, har jag gott om tid, och har nu satt lite fart igen. Nu med hjälp av de fantastiska hjälpmedel som finns att tillgå via datorn. Det kunde man inte drömma om på 80-talet, när man sprang och lånade mikrofilmrullar på biblioteket, och rusade hem för att sätta dem i den bullrande läsappparaten. Hade man tur, så var det rätt rulle, och man hittade lite uppgifter att skriva av, innan det var dags att lämna tillbaks och beställa ny film. Med tanke på detta tröga system är jag förvånad över hur mycket jag ändå fick fram om min släkt under de där åren. Men nu är det annat. Nu sitter man lugnt i sin datastol, och bläddrar i nästan vilka kyrkböcker man vill. Och mer och mer kommer det. Det kostar lite pengar, men det är det verkligen värt. Som komplement kan man inhandla databaser över Sveriges befolkning och Sveriges döda, under olika tidpunkter och tidsintervall. Fyra sådana cd-skivor har jag kostat på mig, förutom årsprenumerationerna på kyrkböckerna, i två versioner.

Jag har delat upp min släktforskning i de fyra logiska delarna Mormor, Morfar, Farmor, Farfar. Allt material skriver jag in i programmet MinSläkt, som jag tycker är perfekt för mina behov. För säkerhets skull skriver jag också ut papperskopior, och ordnar i pärmar, fyra stycken. Där kan jag också sätta in lite "kringinformation" t ex om bygden, eller om förfädernas yrken. Själv är jag född och uppvuxen i Göteborg, men förfäderna kommer från Marstrand, Skepplanda, Istorp/Horred, Skallsjö, m fl orter i Västsverige. Någon anfader har även kommit inflyttande från Stockholm på 1700-talet. De flesta anfäderna är "enkelt" folk, bönder och torpare, men det finns också en gren som är hantverkare/borgare i Göteborg. På bilden ses min morfar Erik Hjalmar Larsson, född 1884 i Göteborg. Han arbetade troligen som brevbärare i sin ungdom, och står längst fram på bilden. Han arbetade dock större delen av sitt liv som gjutare på Götaverken.

De senaste två dagarna har jag ägnat åt att studera kyrkböcker från Marstrand, vilket inte var det lättaste. Jag höll nästan på att ge upp, när jag såg hur röriga de var. Men skam den som ger sig! Till slut kom jag ändå på hur jag skulle göra, och lyckades hitta det jag ville, även om det gick väldigt långsamt. Morfars morfars far Andreas/Anders Hillberg var fiskare, båtskeppare och sjöman i Marstrand i början på 1800-talet. Hans familj ska jag nu försöka följa vidare framåt, och jag återkommer säkert om detta.

1 kommentar:

  1. Hans Markhammar 073248438310 oktober 2012 kl. 15:43

    Hej jag råkade läsa om carl hillberg vilken är min anfader på min mammas sida.Hans far Willhelm Hillberg hette hill enbart från början o kom från skottland troligtvis Aberdeen.namnet hillberg tillkom av komendanten på marstrand som ville försvenska hans namn till hillberg....

    SvaraRadera